Bezglutenowe smakołyki z Instagrama

Od pewnego czasu znów zaczęłam czuć się ciężko. Mimo przestrzegania wyuczonych już nawyków, postanowiłam odstawić też gluten. No ale co jeść? Dzisiaj pokażę Wam inspiracje, które znalazłam na Instagramie.

Na wstępie chciałabym zaznaczyć, że nie namawiam do odstawiania glutenu przez osoby zdrowe. Nie mam do tego kwalifikacji, jednak łatwo zauważyć, że odstawienie zbóż stało się po prostu modą. Od jakiego czasu nie czułam się dobrze na żołądku – nawet po odstawieniu laktozy i cukru (na słodkości pozwalam sobie raz w tygodniu). Za namową siostry, doświadczonej w tym temacie, postanowiłam odstawić gluten na razie na dwa tygodnie i zobaczyć, czy będzie mi lżej.

Dzisiaj jest mój trzeci dzień i cały czas szukam pomysłów na posiłki bez „zakazanych” produktów. Z doświadczenia wiem, że Instagram potrafi byś świetnym źródłem inspiracji, dlatego wynalazłam 10 ciekawych potraw, które mogą się okazać przydatne przy tworzeniu bezglutenowych posiłków.
1. TREŚCIWA SAŁATKA

Po mojej wizycie u lekarza medycyny tybetańskiej raczej przestałam jeść sałatki (i wiele innych rzeczy) – wyjątkiem są te podawane na ciepło. Ciepłe posiłki lepiej wpływają na trawienie. Zwłaszcza w naszym klimacie. Ale przyznaję, że takiej sałatce bym nie odmówiła – może bym tylko pokroiła ziemniaki na dużo mniejsze kawałki.

2. MARCHEWKOWE BATONY 

Jak ja uwielbiam ciasta marchewkowe – zwłaszcza piernik. Jest miękki, soczysty, delikatny i mocno korzenny. Aż teraz sama się sobie dziwię, że tak dawno go nie piekłam. A takie batony z czekoladową polewą świetnie sprawdziłyby się jako przekąska do pracy lub w podróży.

3. OMLETOWA PIZZA

Lubię domową pizzę, ale zawsze się po niej czuję ciężko – jednym z powodów jest zawartość drożdży w cieście. Jestem również ogromną fanką omletów (w ogóle jajka są świetne!) i jakoś nigdy nie pomyślałam, by połączyć te dwie potrawy w jedno. Na pewno jest szybko i równie smacznie. Wiadomo, nie będzie smakować jak tradycyjna pizza (cudów nie ma), ale będzie stanowić pożywny posiłek.

4. KAKAOWE BABECZKI Z BIAŁEJ FASOLI

Choć nie jestem przekonana do wszelkich odżywek białkowych (które są jednym ze składników tego przepisu), to wiem, że można je zastąpić.  Jak wiecie, uwielbiam czekoladę i kakao. Jakiś czas temu przekonałam się, że ciasta z fasoli mogą być pyszne (choć za pierwszym razem moje brownie nie do końca mi wyszło). Takie bezglutenowe babeczki również mogą stanowić świetną przekąskę. A gdyby tak dodać do nich świeże maliny lub truskawki? 🍓

5. PAD THAI Z CIEMNYM MAKARONEM RYŻOWYM

Rok temu miałam okazję spróbować Pad Thai… i się nie polubiliśmy. Bardzo przeszkadzał mi zapach, a i krewetki rosły mi w ustach. Może to wina akurat tej wersji i sposobu przygotowania, ale nie byłam w stanie tego zjeść. Gdy szukałam inspiracji, natknęłam się na to zdjęcie i stwierdziłam, że potrawa wygląda smakowicie. Zamiast mięsa czy owoców morza mamy tu tofu, orzeszki, kiełki fasoli i kolendrę. Z tą ostatnią muszę bardzo uważać, bo nie do końca zawsze pasuje mi jej intensywny zapach i smak.

6. BURITTO W PAPIERZE RYŻOWYM

Nie do końca jestem pewna, co znalazło się w tym buritto – hashtagi trochę mnie zmyliły (np. masło orzechowe), ale jest to świetna inspiracja do stworzenia własnych wersji, np. czysto warzywnych, owocowych czy z mięsem. Mi się od razu zamarzyła marchewka, cukinia, buraki z jakimś dobrym sosikiem (bez laktozy). Pewnie można by to było robić zarówno na zimno, jak i na ciepło.

7. MAKARON BEZGLUTENOWY  Z SEREM

Słynna amerykańska potrawa 😉 Zawsze mnie odstraszały kalorie, ale czasem przychodzą momenty, że chce się zjeść  coś bardziej tłustego, np. następnego dnia po imprezie. W Lidlu od jakiegoś czasu kupuję dobry makaron kukurydziany, ale chciałabym też wypróbować inne, np. gryczany. Żółte sery podobno zawierają mało laktozy, a zwłaszcza Gouda, której jestem fanką. Może przy tej potrawie odpuściłabym dodawanie boczku, a raczej dołożyła świeżą zieleninę.  🌱

8. KĄSKI Z KALAFIORA Z SEZAMEM

Bardzo lubię takie kąski z warzyw, np. w ciecierzycy. Jest to fajna alternatywa dla przekąsek (np. chipsów) lub frytek 🍟. Na pewno bym widziała je jako dodatek z surówką ze świeżych warzyw lub pieczonych buraków!

9. KUKURYDZIANE PLACKI TORTILLI Z DODATKAMI

 W tej wersji są akurat z Tampeh, ale równie dobrze można dodać mięso. Pewnie bardzo by pasował kurczak, ale ograniczyłam go w mojej diecie – jeżeli zjem raz na miesiąc, to jest sukces. Równie dobrze można dodać wieprzowinę. Obowiązkowo w takiej potrawie musi znaleźć się zielenina, która doda świeżości.

10. PIECZONA CIECIERZYCA

W końcu inspiracja od jednej z moich ulubionych blogerek, która ma bardzo zdrowe podejście do tematu odżywania i diety – Moniki z Dr Lifestyle. Już dawno przestałam być fanką chipsów – są dla mnie zbyt tłuste. Lubię za to chrupki kukurydziane o smaku orzechowym. Często jednak znajdziemy tam też gluten, którego przecież chcę uniknąć. Dlatego myślę, że fajnym rozwiązaniem będzie zrobienie właśnie takiej przekąski z ciecierzycy – zdecydowanie bezglutenowe.
Jakie jeszcze przepisy na bezglutenowe potrawy i przekąski byście polecili? Chętnie poczytam o Waszych faworytach.